Som regel foregår det sådan, at vi spørger en hvalpekøber, som vi kender i forvejen, om hvalpekøberen i stedet kunne tænke sig at have hunden udstationeret. Vi mangler også nogle gange til halvvoksne hunde ( både hanner og tæver).
Grunden, til at man ikke bare kan ringe til en hvilken som helst opdrætter og sige, at man er interesseret i at få en hund udstationeret, på samme måde som man kan ringe og sige, at man gerne vil købe en hvalp, er, at vi gerne vil have en rigtig god kontakt med udstationeringsværten.
Vi som opdrættere vil som oftest foretrække, at værten ikke bor for langt væk, sådan at det ikke er alt for besværligt, når hunden skal hentes til konkurrencer, udstilling eller parring. Men man har selvfølgelig altid lov til at nævne, at man er interesseret i at have en hund udstationeret, hvis vi skulle få brug for det.
Det er også vigtigt, at du føler, at du har god kontakt til os som opdrættere og stoler på, at vi passer godt på din hund! Når det er tid til hvalpekuld eller hunden skal med ud at rejse for at blive udstillet, har du pligt til at overlade hunden til os.
Når du henter hvalpen, er det præcis som at købe en hvalp. Hvalpen vil være ID-mærket og have fået de første ormekure, og vi vil også have sørget for, at hvalpen er vaccineret mod hundesyge og parvovirus.
Når man indgår en udstationeringsaftale, er det meget vigtigt, at man diskuterer vilkårene grundigt og laver en aftale, som begge parter kan skrive under på, sådan at man ved, hvem der afholder de forskellige udgifter, og hvilke rettigheder og pligter begge parter har.
Opdræt handler om at forbedre racen og sikre sunde og velfungerende dyr.
Den eneste forskel, i forhold til at købe hvalp, er, at der ikke er nogen penge, der skifter hænder, når man skriver en udstationeringsaftale i stedet for en købsaftale.
Det er mest almindeligt, at opdrættere udstationerer tæver. Dansk Kennel Klub har lavet en udstationeringsaftale der er med til at sikre, at en udstationering får et godt forløb for både opdrætteren og værtsfamilien. Udstationeringsaftalen kan du finde på DKK’s hjemmeside.
Vi har som opdrættere, ud over at bruge hunden i avl, også ret til at tage den med til udstilling, konkurrencer, brugs- eller jagtprøver, og som udstationeringsvært har du pligt til at sørge for, at hunden kan deltage og at den er i god form og foderstand til at udføre de opgaver, den skal udføre. Det vil klart være en fordel hvis du selv også vil træne og gå til konkurrencer på egen hånd.
Vi har lov til at disponere over hunden i tidsbestemte perioder med det formål at udnytte sine rettigheder i forbindelse med udstilling og avl. Og eftersom vi er den egentlige ejer af hunden, indtil aftalen udløber, har vi selvfølgelig en del at skulle have sagt med hensyn til hundens pasning, for eksempel foder, motion og pelspleje, men ud over det har du ret til at behandle hunden som din egen.
Vi står for alle udgifter i forbindelse med udnyttelsen af rettigheder til avl, mens udstationeringsværten står for de øvrige udgifter til almindelig pasning og pleje.
Vi har positive erfaringer med denne måde at have hund på, selv om det kan være hårdt at skulle af med hunden i ti uger, når tæven skal have hvalpe hjemme hos os.
Der også mulighed for at lære en masse af os, som ’hundemennesker’ med stor erfaring, og få lidt ekstra hjælp med for eksempel træning, hvis du er uerfaren hundeejer eller bare ny inden for en bestemt race eller konkurrenceform. Det er også en god måde at lære mere om hundeopdræt på.
Det er et stort ansvar at være udstationeringsvært for et andet menneskes hund, og derfor skal det føles som en rigtig løsning lige fra begyndelsen. Lad være med at indgå en aftale, hvis du ikke føler dig tryg.
Her fra 4 til 6 uger begynder hvalpene at vise jagtinstinkt og interessere sig for ting i bevægelse. Deres lugtesans udvikles og de begynder at gå på opdagelse både indenfor og udenfor.
Hvalpene leger mere og mere sammen og med Sansa og de andre hunde i flokken, og igennem leg lærer de blandt andet bidehæmning. Det kan lyde voldsomt, når de leger, men det er deres måde at lære at undgå konflikter på senere i livet.
Prægning på mennesker er utrolig vigtigt i denne periode, og manglende prægning kan betyde at hvalpen vil være sky overfor mennesker resten af dens liv. Vores hvalpe vokser op midt i huset med masser af liv omkring sig.
Omkring uge 5-6 begynder hvalpene at vise forskellige personligheder. Her sørger vi for at hvalpene får nye oplevelser og stimuli hver dag og at de har rigeligt med legetøj og udfordrende balanceredskaber i hvalpegården.
Alba var til tjek ved dyrlægen i mandags, efter vi havde målt temperaturen morgen og aften og der bare ikke ville ske noget.
Alba var super frisk og ingen tegn på nogen forestående fødsel.
En scanning viste at der desværre ikke var noget liv i maven og derfor blev der lavet akut kejsersnit.
Alt gik godt under operationen og Alba kom hjem, en smule omtumlet. I dagene herefter måler vi fortsat temperaturen både morgen og aften. Der gives kvalmestillende og smertestillende.
Lufteture foregår under kontrol, ingen vilde spring. Der er lavet en egen lille kravlegård hvor Alba kan få ro og ikke bliver forstyrret af de andre hunde.
Lige kommet hjem fra dyrlægen
Albas appetit vender stille og roligt tilbage, der bliver givet lidt dåsemad for at vække appetitten. Samtidig bliver der givet mælkesyrebakterier for at styrke kroppen indefra.
Der har været nogle dage fulde af bekymringer, kram og tårer, men nu er vi igen fulde af håb.
Forhåbentligt er Alba snart frisk igen, såret heler super flot og Alba får mere og mere energi.
Under kejsersnittet blev Alba steriliseret, for at mindske risikoen for infektion efterfølgende. Det betyder også at Alba aldrig vil komme i avlen og at Alba nu bliver overdraget til udstationeringsfamilien og skal have en langt og godt liv som familiehund.
Alba kan følges på Instagram https://www.instagram.com/chodsky_pes_alba_melvin?igsh=Z2N0cHZuZnNnemhy
Sansa har været med på tur til Tjekkiet og møde Herbie. Det blev til rigtig mange kilometer i bilen og et par overnatninger i Tjekkiet.
Resultatet blev 2 vellykkede parringer, mellem disse to fantastiske hunde.
Herbie har et ligeså fantastisk temperament som Sansa. Så nu krydser vi fingre for at alt går som det skal og at vi i starten af 2025 får lov at møde nogle skønne hvalpe fra denne kombination.
De er altså virkelig fine og var rimelig cool med at komme op og gå på det glatte papir.
Hvalpene har også været med ude i haven, nu er det ved at være tid til at de skal lære at tisse på græsset. Den næste tid bliver der en del løften frem og tilbage, for at de kan komme ud og få tisset af.
Hundene hos os, lever inde i huset sammen med os og derfor vokser hvalpene også op, som en del af familien.
Hygge i hvalpekassen
Hvalpekassen står i køkkenet og hvalpene får alle lyde og lugte med fra start.
Strandtur
I en familie som vores sker der lidt af hvert og der er mange folk ind og ud af huset, legekammerater kommer med hjem og generelt sker der ofte noget.
Spisetid
Vi tror på, at tæthed og nærhed giver nogle mentalt sunde og stærke hunde, der er klar til verden. Vi forsøger at give dem så mange oplevelser som muligt mens de er hos os, men med store kuld, kan det være svært.
Med på cykeltur
Vi sørger for at de prøver at gå på mange forskellige underlag, så som klinker, tæpper, beton, småsten, jord/grus, græs, kviste osv i skovbund. Vi har store sten de klatrer på og øver balance på. Naturen er en rigtig god legeplads til en hvalp, der skal opdage verden. Indenfor har vi tunneler og balancebræt, de kan boltre sig på.
Afslapning i gangen
Vi laver kun kuld fra kombinationer hvor vi, hvis muligheden er der, selv ville have lyst til at beholde en hvalp til fremtidig avl. Vores hunde er ligeledes, med tilfredsstillende resultat, udstillet, mentalbeskrevet, dna testet og røntgen undersøgt.