Ja, det skal der til når man venter på løbetider 😉 Vi håber at foråret og at tæverne nu har fældet færdigt, betyder at der snart viser sig nogle løbetider.
Som sagt, så skal Emma og Vela parres med hanhunde fra udlandet. Derfor er der mange ting der skal passe sammen og meget der skal koordineres, for at få det hele til at gå op.
Vi starter med at tage blodprøve af tæven, for at finde den rigtige dag at parre på. Nogle gange er det nok med en blodprøve, andre gange skal der flere blodprøver til med et par dages mellemrum. Det gør vi, for at fange den dag tæven har ægløsning. Derfor står den på en par ture til dyrlægen, inden vi er klar til at køre med tæven.
Når så tæven er klar til at blive parret, ja så er det bare om at få pakket bilen og komme afsted. Ofte er det en køretur derned på 12-13 timer, for at komme til den rette hanhund 😊
Efter tæven er parret 2 gange, så går turen hjem igen. Endnu en tur på 12-13 timer og en helt masse kilometer.
Hjemme igen, ja så skal der endnu mere tålmodighed til. Nu skal vi vente på at tæven kommer 4 uger hen i drægtigheden, inden vi kan scanne og se om der overhovedet er nogle hvalpe.
Glæden er stor, hvis der viser sig nogle små liv ved scanningen. Så er vi et skridt videre på vejen og vi må endnu engang væbne os med tålmodighed.
Først ved fødslen ser vi hvor mange hvalpe der kommer, om alle er levende ved fødslen, hvordan hanner og tæver er fordelt og hvordan tæven og hvalpene klarer sig igennem de første kritiske dage.
Efter alt dette, så kan vi endelig kontakte nogle håbefulde hvalpekøbere og fortælle om der kom den ønskede hvalp eller ej. Det er aldrig sjovt at ringe og fortælle, at der desværre ikke var en hvalp i dette kuld.
Det sværeste er dog, hvis der skulle ske en af hvalpene noget og en af dem dør. For det første mister man en lille uldtot, for det andet skal man ringe og fortælle en håbefuld hvalpekøber, at de desværre ikke kan få en hvalp alligevel. Det er tungt!
Heldigvis går det godt, langt de fleste gange og vi kan nyde de skønneste uldtotter 💕 og samtidig have en god kontakt til hvalpekøberne.
Så fik Lunas hvalpe klippet negle for anden gang (6×18 negle) og Kiras hvalpe fik klippet negle første gang (igen 6×18 negle). Nogle hvalpe er totalt afslappede og ligger og sover, andre er lidt mere dramaqueens 😂
Lunas hvalpe fik også første ormekur, hvalpene får ormekur omkring 4 uger, 6 uger og 8 uger.
En lukket Facebook-gruppe for alle dem der har hentet en hvalp hjem fra vores kennel, et sted hvor man kan dele stort og småt om hunde og træning, både positivt og negativt 😊 nogle gange kan man godt føle man står stille og har brug for nogle gode råd for at komme videre. Andre gange vil man gerne dele at ens hund har været en stjerne 😊
Har du hund fra os og er du ikke medlem af gruppen endnu, så find den.
Startede så småt op på hvalpefoder for et par dage siden og i dag var de med udenfor en tur. Det klarede de rigtig godt, der blev undersøgt og efter 5 minutter var de klar til at komme med ind igen og sove lidt. Det er en stor oplevelse, når man kun er 3,5 uge gammel og det er første gang.
Kira har termin om 3 dage, det er snart 💕 vi krydser alt hva vi kan og så glæder vi os til at se hvad der gemmer sig inde i hendes mave 🤞 Kira har fået hvalpekassen ind, så hun nu ligger i er hjørne af køkkenet.
Chodsky Pes har en pels som er rimelig let at holde. Dog bør man børste hunden igennem jævnligt, både for træningens skyld, men det er også en god måde at få tjekket hele hunden igennem på.
Vi anvender en schæferstrigle til underulden og de løse dækhår. Den skal anvendes med måde, da hunden gerne skulle beholde noget underuld på kroppen 😉
Derudover bruger vi en wet brush hårbørste, til den daglige pelspleje. Den slider ikke på pelsen og klarer små filtrer, hvis der skulle blive nogle i fx det lange bløde pels bag ørerne.
D. 11/11 kom Fødevarestyrelsen på uanmeldt besøg. Dette fordi vi er tilmeldt hundesmiley ordningen gennem dem.
Så midt i mad, børn og hunde, så blev der da også plads til et besøg fra Fødevarestyrelsen 😉 og besøget gik super fint, derfor har vi en glad smiley tilknyttet vores kennel.